Blog

Terug naar overzicht
Nieuws

Het uitzendbureau van de toekomst

Via Jolanda Jacobs, functietitel, kreeg Faber de vraag om een column te schrijven voor het exclusieve magazine Reflex van de ABU. Daar zegt René Hammen, Algemeen directeur van Faber, natuurlijk geen nee op. Als Faber zijnde mochten wij antwoord geven op de vraag: “Hoe ziet het uitzendbureau van de toekomst eruit?”

Van werkgever naar zaakwaarnemer*

Het uitzendbureau van de toekomst moet van vele markten thuis zijn. We moeten alles doen wat we nu doen én een paar stappen extra zetten.

Een toekomstige uitzender is een uitzender die goed weet in te spelen op (blijvende) krapte van de huidige arbeidsmarkt. Dat geldt zeker ook voor ons. Als speler in een nichemarkt zien we dat er momenteel niet genoeg vakmensen in de bouw- en schilderbranche zijn. Als we niets doen, wordt dat tekort in de toekomst enkel groter. Daarom hebben wij in 2021 onze eerste Faber Vakschool opgericht, waar we medewerkers opleiden in vakmanschap. Inmiddels doen we dit op zes locaties. Zo zorgen we nu én in de toekomst voor voldoende goede vakmensen en voor verjonging in deze sterk vergrijzende sectoren.

Toekomstbestendigheid heeft ook te maken met de persoonlijke groei en duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Om te zorgen dat onze vakmensen vitaal en breed inzetbaar blijven, bieden we hen jaarlijks minimaal twee opleidingen aan. Zo zijn en blijven ze waardevol voor de arbeidsmarkt.

Binden en boeien wordt nog belangrijker dan voorheen. Waar we in het verleden enkel werkgever waren, zijn we nu ook zaakwaarnemer. We vinden niet alleen goed werk voor onze mensen, we ontzorgen ze ook op zoveel mogelijk gebieden. Dit doen we door het bieden van een loyaliteitsprogramma, persoonlijke aandacht en unieke arbeidsvoorwaarden. Daarin gaan we ver: we bieden onze mensen – indien nodig – zowel budgetcoaches, verslavingsdeskundigen als psychologische hulp. Heeft iemand hulp nodig bij het regelen van een hypotheek of pensioen? Dan geven we die hulp. Het vraagt van ons als uitzender dat we extra persoonlijke aandacht geven en steeds meer maatwerk moeten leveren.

IT-tooling en big data helpen hierbij. Binnen Faber werken we aan tooling die voorspelt wanneer iemand de grootste kans heeft op verzuim. Dat stelt ons in staat om proactief te schakelen en verzuimrisico’s te reduceren.

Ik geloof dat het uitzendbureau van de toekomt een allround HR-dienstverlener is en tegelijkertijd maatwerk levert richting opdrachtgever als kandidaat. Daar zijn we in onze branche overigens prima voor toegerust. De meeste uitzendbureaus hebben tenslotte al de juiste teams, tools en kennis om die stap extra te zetten.

*dit column is geschreven door Faber en gepubliceerd in het magazine Reflex van de ABU. Het magazine Reflex is een exclusief magazine voor alle ABU-leden. Het column is te lezen in de editie van juni 2023.

Het stokje doorgeven

Natuurlijk is het nu ook tijd voor Faber om de column in Reflex door te geven aan een nieuwe kandidaat die de lezer mag gaan verrassen. René Hammen geeft daarom de pen door aan Linda Hopmans, Operationeel directeur van Tempo-Team. Zij mag antwoord gaan geven op de vraag: “Hoe gaan wij als branche het verschil maken in deze arbeidsmarkt op het gebied van werkplezier?” Een mooi onderwerp. We zijn benieuwd naar het antwoord op die vraag. Dát en meer lees je in de volgende editie van Reflex, het magazine van ABU. Exclusief te lezen voor ABU-leden.

Meer weten?

Ben je benieuwd hoe Faber een stap extra voor jou kan zetten? Als vakkracht, klant of als collega? Dan komen we graag met je in contact!

Onze dienstverlening Faber voor vakkrachten Werken bij Faber Neem contact op

Faber voor opdrachtgevers

Faber staat klaar voor opdrachtgevers. Ben jij op zoek naar een schilder, timmerman of vakkracht om al je projecten te kunnen uitvoeren? Of ben jij juist op zoek naar een partner die de werkgeversrisico’s uit handen neemt? Welk HR-vraagstuk je als bouw- of schildersbedrijf ook hebt. Faber helpt je hier graag bij. Vanaf het vinden, opleiden en binden van personeel. Tot het totaal uit handen nemen van alle HR-vraagstukken.

Over Faber

Faber biedt sinds 2005 een thuisbasis voor vakkrachten in de bouw- en schildersbranche. Jaarlijks gaan zo’n 1.500 schilders en bouwvakkers via Faber met veel plezier aan het werk bij meer dan 500 opdrachtgevers. Faber heeft met haar 15 vestigingen een landelijke dekking en heeft daarnaast zes opleidingslocaties waar jaarlijks meer dan 200 zij-instromers een plek krijgen om te worden opgeleid tot beginnend schilder.

Blogs